Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie oceny pracy nauczycieli z 4 lipca 2022 r.
Kwestie regulowane rozporządzeniem w sprawie oceny pracy nauczyciela
Opublikowany projekt rozporządzenia określa:
- szczegółowe kryteria dokonywania oceny pracy nauczycieli,
- szczegółowy tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli,
- szczegółowy tryb postępowania odwoławczego.
Podział kryteriów na podstawowe i dodatkowe
Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela mają zostać podzielone na dwie grupy. Będą to:
- obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela,
- dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela
Obowiązkowe kryteria oceny:
- poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki,
- znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej,
- wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego,
- kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela,
- współpraca z innymi nauczycielami,
- przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony,
- poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego,
- współpraca z rodzicami (nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli).
Dodatkowe kryteria oceny:
- planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć,
- diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem,
- analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy,
- wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego,
- realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów i prowadzenie konsultacji,
- podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy,
- prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców,
- realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły,
- umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów,
- umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
- opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów,
- przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły,
- współpraca z CKE lub OKE, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne,
- inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Ocena pracy będzie dokonywana z uwzględnieniem:
- wszystkich obowiązkowych kryteriów oceny,
- dwóch dodatkowych kryteriów oceny – po jednym wybranym przez ocenianego nauczyciela i oceniającego dyrektora.
Spełnienie kryteriów ma być oceniane w procentach
Każde z kryteriów ma być oceniane w punktach:
- 0-30 – poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- 0-5 – pozostałe kryteria.
Ocena będzie przypisana do uzyskanej sumy punktów:
- ocena wyróżniająca – co najmniej 90%
- ocena bardzo dobra – 75 – 89%
- ocena dobra – 55 – 74%
- ocena negatywna – poniżej 55%
Tryb dokonywania oceny pracy nauczyciela
Projekt rozporządzanie nie przewiduje istotnych różnic w trybie dokonywania oceny pracy nauczyciela w stosunku do obecnie obowiązującego. Ważną różnicą jest jednak konieczność wybrania dodatkowego kryterium oceny przez nauczyciela i dyrektora.
Nauczyciel wybierze dodatkowe kryterium wybiera dodatkowe kryterium w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywaniu oceny pracy, albo we wniosku o dokonanie oceny pracy.
Natomiast dyrektor wskaże dodatkowe kryterium oceny w zawiadomieniu o dokonywaniu oceny pracy dla nauczyciela albo w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o ustalenie oceny pracy.
Nowe kryteria oceny pracy dyrektora
W projekcie rozporządzenia odrębnie uregulowano obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora, a także p.o. dyrektora i zastępcy dyrektora (po 6 miesiącach zastępstwa). Kryteriami branymi pod uwagę podczas oceny pracy dyrektora mają być:
- organizowanie pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa,
- planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady szkoły, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę,
- współdziałanie z innymi organami szkoły oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami,
- prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych szkoły,
- tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy szkoły,
- organizowanie dla uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole oraz tworzenie warunków do działań prozdrowotnych,
- tworzenie warunków do respektowania praw dziecka i praw ucznia, w tym praw ucznia niepełnosprawnego, oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
- podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów z niepełnosprawnością, oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i środowiska pozaszkolnego,
- wspieranie nauczycieli w rozwoju i doskonaleniu zawodowym,
- doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych,
- współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
- prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł,
- prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy.
W tym przypadku również pod uwagę brane będą dwa obowiązkowe kryteria nauczycielskie:
- analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy,
- realizowanie innych zajęć i czynności w ramach zadań statutowych szkoły.
Jeśli dyrektor prowadzi zajęcia, będzie oceniany w oparciu także o pozostałe obowiązkowe kryteria nauczycielskie oraz jedno dodatkowe wskazywane przez dyrektora.
Dla kryteriów dyrektorskich zostanie przyjęta odrębna punktacja 0-10. Oceny poszczególnych kryteriów będzie dokonywał organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący albo obydwa te organy w porozumieniu.
Omówiony projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji publicznych. Wejście w życie zaproponowanych przepisów uzależnione jest jednak od nowelizacji ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Autorka: Marta Wysocka
Specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Absolwentka prawa i filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.